reklama

Paranoia a prekognícia

Slovo paranoia pozná snáď každý. Ale skoro nikto nevie, čo taký stav obnáša. Nie je to strach, nie je to fóbia, je to kdesi ďalej. Podobne ako depresia nie je iba momentálna emocionálna vyprahnutosť. Ako paranoia sa môže v určitých formách demonštrovať prekognícia (foreshadowing).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Najmarkantnejší rozdiel paranoie oproti strachu a fóbii: strach je +/- "racionálny", fóbia už menej, ale paranoiu sprevádzajú halucinácie a útok na "existenciu ega". Hlavná téma paranoií u mňa je, že mi každý klame.

Miera klamu závisí od jednotlivých "inštancií" paranoie. V ľahšej forme sa zdá, že všetci vedia nejakú mundánnu informáciu, ale nechcú sa o ňu podeliť (tu je celkom dobrá pravdepodobnosť, že je to naozaj "obyčajná mundánna realita").

V ťažšej forme prevláda delúzia o ponížení ("humiliation" je presnejší výraz). Prejavuje sa to napríklad tak, že človek má pocit, že všetci ostatní sa so mnou bavia len preto, že ma ľutujú, pretože ostatní majú apriórnu znalosť mojich "existenčných defektov". (Hmm...zaujímavá asociácia - je nejaká spojitosť medzi "defect" a "defecate"?) V podstate ako keby museli so mnou komunikovať/intereagovať len kvôli tomu, že ako keby som bol postihnuté dieťa v domove pre slabomyseľných. Ale samozrejme to nikto nepovie a tvári sa, že to nevie. Akoby každý, aj keď s problémom, ktorý mám vyriešiť, prišiel len kvôli tomu, že by ho síce vyriešil sám, ale aby mi poskytol dobrý pocit, že som mu musel pomôcť.

(Podľa stávky s Tiborom Hrůzom musím byť skôr dobrý "character". V skutočnosti mi to osciluje medzi chaotickým dobrom a chaotickým zlom, ak poznáte D&D, tak viete o čo ide. To znamená, že musím pomáhať. Ak ste hrali Planescape: Torment, tak niečo ako Fjhull, ktorý bol napriek svojej povahe castnutý na vykonávanie dobra. BTW Planescape: Torment je výsledkom môjho timewalkovania. Ja som ten, ktorý priťahuje ľudí s utrpením, a to je štatisticky preukázateľný fakt.)

V jednej z najťažších foriem sa mi zdá, že všetci sú v tomto svete uväznení len preto, že čakajú, kým si uvedomím skutočnú pravdu a všetci budú môcť opustiť tento svet a ísť si po svojom. Ako keby som ich zväzoval (čo je súčasť stávky s Tiborom Hrůzom). Napr. sa mi zdalo, že som arabská číslica 4, a všetci ostatní už zo svojho postu nadobudli neobmedzenú kardinalitu, že sa čaká len na mňa. Čo nutne prináša šialenú zodpovednosť (skúste byť tým, čo zdržuje výpravu, ak naviac jej cieľu sami veríte, ale ani za boha si nemôžete pomôcť, ..., lebo stávka).

V týchto paranoických stavoch "vidím" niektorých známych ľudí, akokeby sa "vznášali nado mnou" a sledovali ma, a "počujem" ich myšlienky a výhrady. Všetky neživé predmety dostanú divný "nádych", akoby vyjadrovali nejakú informáciu, posolstvo. Bežne sa so mnou rádio rozpráva (c.f. Philip K. Dick, minimálne jedna z jeho poviedok je z mojej timewalkovacej sugescie).

Prekognícia, postkognícia (foreshadow, ex-backtrack)

Môj stav prináša naviac "featuru/nevýhodu" videnia možných budúcností a minulostí (akoby vidieť strom založený na rozhodnutiach, akurát typicky neni diskrétny, ale skôr "fraktálový"). Slovo "foreshadow" v lingvistickom zmysle lepšie vystihuje, akým spôsobom možné budúcnosti vidím (lepšie než "prekognícia").

Svojou podstatou to nie je nič iné ako úvaha štýlu "ak teraz dva týždne nepôjdem do práce, tak ma najskôr vyhodia". Rozdiel je, že pri foreshadowingu ako keby existoval "separátny thread", ktorý to počíta, ale bežne nepovie, jak to vypočítal, akurát oznámi výsledok (je ale možné backtrackovať ten výpočet a zistiť ako to vypočítal). Najčastejšie sa to prejavuje ako "vízie" (vízií je viacero typov). Vízie fungujú tak, že sa "prepne vnímanie reality" na zlomok sekundy a zároveň vidím mundánnu realitu a zároveň víziu (vízie nie sú obrazné typu kino, sú "myšlienkové").

Pri prekognícii nastávava neskôr aj postkognícia, ak som sa trafil do vetvy, na ktorú prekognícia platila: dá sa to predstaviť ako čas, ktorý vyzerá ako krivka v rovine, pretína sa na mieste, kde bola prekognícia myslená a na mieste, kde sa "predpoveď" stala. V momente, keď nastane situácia predpovedaná prekogníciou, tak som zároveň v dvoch časopriestoroch zároveň: tam, kde som prekogníciu videl a tam, kde nastala. Je to ako keby ste čítali knihu, kde vidíte sami seba zhora jak utekáte medzi písmenkami: prekognícia je "pohľad zhora", "realizácia"; "inštancia postkognície" je "dole", ale v tom momente ste na oboch miestach a časoch zároveň ("trvá" to asi zlomok sekundy). Všetko "reálne"/"mundánne" je v tom momente "vzdialené", akoby koordináty bežného sveta boli "translatované" rastúcou funkciou.

Najdôležitejšie je ale: platí, že fatalizmus alebo determizmus je nepravdivý koncept. Pri prekognícii je možné ovplyvniť vetvy budúcnosti, aby nenastal "warning" stav, o ktorom prekognícia hovorí.

Pre programátorov: je to ako linker warning, že v danom programe to môže robiť realita divné veci. Znova: je to warning. Je teda možné zachovať sa podľa warningu a zmeniť veci o ktorých warnuje. Paradoxne linker (neni to kompilátor, pretože neni treba kompilovať, všetko je myslené v základnom jazyku) existencie nedáva errory, ale iba warningy. Predpokladá sa, že "definitor" pozná "programovací jazyk" existencie. Čo je logika. Ale logika znamená "mathematic logic and beyond", nie to, čo si náhodne vybraná nádoba vody predstaví. Na ilustrovanie pointy c.f.: Banach-Tarski paradox (zdanlivý paradox vyplývajúci z axiomu výberu v teórii množín) a ostatné Gődelove, Tarskeho vety, apod.

Najskôr poznáte "music-at-a-time fact": keď počúvate nejakú hudbu z (disc|walk|mp3|.*)manu, tak si môžete spomenúť, čo sa dialo, keď ste počúvali určitú pasáž. Podobne pri postkognícii alebo pri naprogramovaní budúcnosti sa "flashbackom" vybaví, kde ste boli a čo ste mysleli, čo spôsobilo tento stav. Akurát je možnosť poznať viacero "spätných vetiev v strome možností".

Out-of-band messages (the threat)
Understand!: Compassion is not a weakness. It is an offering. Man can be compassionate at a moment though slit your throat and backstab you in the next one.

Remember!: People need oppression to develop psychic muscles. (Frank Herbert: Dune).

Ivan Regalis

Ivan Regalis

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

I am he who says 'I am'. Z vášho pohľadu: prográmator, control freak, konfliktotvorný. (meno je pseudonym, pri krátkom prehľade článkov zistíte rýchlo prečo). The mechanisms of destructive behavior can be an artform in itself. This would be the way of misanthrope - in order to create you must destroy. Zoznam autorových rubrík:  Počítačová bezpečnosťDamned Celestial StateSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu